årets konferensprogram
Årets konferensprogram
2025 års konferensprogram
Mötesplats Offentliga Affärer
Arbetet med 2025 års konferensprogram för Mötesplats Offentliga affärer är i full gång, och inom kort släpper vi årets första programpunkter. Håll utkik på LinkedIn och i vårt nyhetsbrev för att ta del av alla uppdateringar!
Har du tips på ämne, talare, organisationer eller arbetssätt som du vill lära dig mer om eller av på årets konferens?
Skicka in ditt förslag på knappen nedan, så kanske det hamnar i årets program.
Dag 1 – 24 september
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Representant från regeringen presenteras inom kort.
Sunda offentliga affärer - vad krävs och vad kan göras redan idag?
Hur kan offentlig upphandling bli ett verktyg och en kraft i brottsbekämpningen?
Hur infiltrerar kriminella nätverk offentlig upphandling och inköp?
Sara Persson, Brottsförebyggande specialist, Ekobrottsmyndigheten
Natali Engstam Phalén, Korruptionsförebyggande specialist, Nationella anti-korruptionsgruppen/Nationella operativa avdelningen (NOA)
Martin Magnusson, Ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare
Större delen av landets offentliga leverantörer är seriösa, en förutsättning för sunda offentliga affärer är affärsmässighet och en hållbar konkurrenssituation. I jakten på osunda aktörer är det viktigt att inte utestänga aktörer i onödan. Hur motverkar vi osunda offentliga affärer samtidigt som vi vill attrahera och behålla den mängd leverantörer vi vill ha?
Martin Magnusson, Ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare
Helena Rosén Andersson, Senior Counsel, Advokat, Vinge. f.d. justitieråd
Fler representanter presenteras inom kort.
Hur kan offentlig sektor dra nytta av beprövade metoder från näringslivet för att bli mer strategisk, skapa större affärsvärde och maximera kundvärdet – och vad kan det privata lära av det offentliga? Tillsammans med våra experter diskuterar vi:
De största utmaningarna inom kategoristyrning idag?
Hur offentlig sektor kan använda kategoristyrning för att stärka sin strategiska förmåga och skapa högre kundvärde?
Lärdomar från näringslivet och hur de kan tillämpas i offentlig upphandling – och vilka metoder och insikter det privata kan ta med sig från offentlig sektor?
Anna Jasner, Head of Procurement, Implenia Sverige och ledamot i Silf Competence styrelse.
Oscar Axelsson, Affärsutvecklingsansvarig, Silf Competence
Affärsutvecklingsansvarig på Silf Competence
Jonathan O’Brien will explain how good strategic procurement can unlock dramatic new value for the public, but only if it is set up well. Drawing on examples of best practice and what has been proven to deliver game changing results for both commercial and public sectors around the world, Jonathan explores what public sector procurement needs to do differently, the role of tech and AI to support this, and the practical steps to establish a new public sector procurement 2.0.
Jonathan O´Brien, CEO, Positive Purchasing & founder of The Procurement Show podcast
● Upphandling och inköp i praktiken
● Juridik och regelverk
● Entreprenad och större inköpsvolymer
● Kontrakt/uppföljning/hävning
● AI och nya lösningar
● Hållbarhet och säkerhet
● Leverantörsspåret
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Richard Bau upphandlare Malmö stad – förra årets vinnare av Handslaget går igenom hur upphandlingsförfarandet Konkurrenspräglad dialog kan se ut i praktiken. Richard har genomfört flertalet konkurrenspräglade dialoger och kommer dela med sig av sina erfarenheter från dessa. Konkreta exempel på hur upplägg och tidsplaner kan tänkas se ut, styrkor och svagheter samt diverse tips- och trix kommer att tas upp.
Richard Bau, Upphandlare, inköpsområde IT, Stadskontoret Upphandlingsenheten
I tider av stress och arbetsrelaterad ohälsa är det viktigt att ha kul på jobbet. Karin ger dig i denna underhållande föreläsning tips på hur du kan öka arbetsglädjen och skapa ett vinnande lag med mindre sjukskrivningar och högre arbetsmoral som konsekvens av att du skapar en arbetsmiljö som bygger på glädje och vinnande attityd.
Karin Adelsköld, komiker och föreläsare
När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.
När seminarierna är slut för dagen är du välkommen på årets bankett. Upplev en kväll med firande, nätverkande, skratt och dans där du får njuta av en trerätters middag, storslagen underhållning och ett unikt tillfälle att umgås med kollegor från hela Sverige. Du får dessutom vara med när vinnaren av Handslaget 2025 utses.
Dag 2 – 25 september
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Föreläsare presenteras inom kort.
EU-direktivens roll vid upphandling och inköp är viktig, direktiven har nu funnits i över 10 år varpå arbetet med att se över regelverket nu har påbörjats. Vilka förändringar vill den samlade expertpanelen se? Ska ändringar av direktiven adressera specifika samhällsproblem? Behöver vi mer stöd och vägledning alternativt ett förenklat regelverk?
Helene Molander, Chefsjurist, Upphandlingsmyndigheten
Catharina Piper, Advokat och delägare, Moll Wendén Advokatbyrå
Ytterligare representanter presenteras inom kort.
Ta del av Stockholm Vatten och Avfalls utvecklingsresa inom inköpsområdet. Från traditionell upphandlingsfunktion som bara hanterade offentliga upphandlingar reaktivt efter beställning till en strategisk inköpsfunktion som samordnar hela processen. Från kategoristrategi, upphandling, avtalsförvaltning och operativt inköp och där inköp är en integrerad del av verksamheten och en prioriterad fråga hos högsta bolagsledningen. Anette och hennes team delar med sig av framgångar och bakslag, positiva och negativa erfarenheter samt tips och fallgropar.
Anette Eriksson, Inköpschef, Stockholm vatten och Avfall
As technology advances, we've entered a new era where expertise is automated through Artificial Intelligence. Dr. Pascal Evertz explores how we can apply data and empower people with AI technology to identify supplier experts and increase significant efficiency in procurement processes. He discusses:
Human Intelligence
Artificial Intelligence
Impact on Public procurement
Practical applications and use-cases in Public procurement
Dr. Pascal Evertz is renowned for his expertise and AI-driven Best Value approach, fueled by people and driven by data. He consistently achieves sustainable and successful procurement projects for a diverse clientele in the private to public sector.
● Hållbara offentliga affärer
● AI & nya lösningar
● Kontrakt, uppföljning & hävning
● Entreprenad och större inköpsvolymer
● Hållbarhet och säkerhet
● Leverantörsspåret
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.
Många tror att LUFS bara kan användas vid försvarsupphandling, men lagen kan användas i alla situationer när säkerheten står i fokus. I detta pass ger vi fem användbara key-takeaways om hur LUFS kan användas i civil sektor och förklarar hur säkerhetsaspekter kan tas omhand genom att använda LUFS istället för LOU.
Charlotte Brunlid, advokat DLA piper.
Representant från MSB.
Med flera.
Parallella seminarier
Ett inspirerande samtal om hur offentliga aktörer kan använda upphandling för att möta sina hållbarhetsmål! Vi tittar på
hur inköpare och upphandlare kan inspireras av strategisk upphandling och livscykelperspektiv för att på ett konkret sätt
främja ekonomiska, sociala och ekologiska värden i sitt arbete. Vad säger forskningen? Vilka principer, modeller och verktyg
är användbara för hållbara upphandlingar? Under samtalet kommer vår expertpanel att ge exempel på omställningen som
möjliggörare för gröna offentliga affärer!
Henrik Johansson, VD, Grant Thornton
Sofia Lundberg, Professor, Umeå universitet
Hjalmar Bardh Olsson,
Hållbarhetschef, Hållbar Teknik
Moderator: Jessica Boman, Marknad, Hållbar Teknik
Bli inspirerad till att göra hållbara val som offentlig upphandlare och ta en aktiv roll i skapandet av en cirkulär framtid. I detta talarpass
utforskar vi hur upphandlingsbeslut kan bli en kraftfull handling för miljön och samhället. Få praktiska tips på hur du kan bidra till en
hållbar omvandling inom IT-sektorn och vara med och forma en värld där resurser används på bästa sätt
Helena Nordin, Chief Sustainability Officer, Advania Sverige
Fredrik Spjut, Head of Recommerce
Advania
I en värld där miljöansvar och hållbarhet inte längre är valfria, står vi inför utmaningen att omdefiniera hur vi upphandlar
transporter. Det är dags att ta ett steg framåt och säkerställa att våra upphandlingsprocesser inte bara är effektiva. De
måste även utvärderas och kontrolleras för att bidra till en hållbar framtid. I detta panelsamtal utforskar vi hur kommuner
kan sätta tydligare utvärderingskriterier för att ställa krav på hållbarhet i alla upphandlade transporter. Här diskuterar vi
praktiska strategier för att förbättra utvärderingen av hållbarhetsarbetet och säkerställa att transporterna uppfyller de
ställda kraven.
Teodor Johansson, Projektledare, Fair Transport
Eric Wärnhem, Fleet Manager, Arla Foods AB
Kristian Jeppsson ,Upphandlingschef Forshaga, Kils och Hammarö kommuner
För er som vill få en djupare inblick i hur både miljömässig och social hållbarhet integreras i de statliga ramavtalen
och möjliggör för avrop av hållbara varor och tjänster.
Kathleen McCaughey, hållbarhetsansvarig, Staten inköpscentral
Med bl.a. Agenda 2030 och en långsiktig målsättning inom EU om klimatneutralietet senast år 2050 är hållbarhetsfrågorna
ständigt aktuella. Under programpunkten delar vi med oss av det senaste inom hållbarhet i Sverige och från EU och hur det
påverkar din organisation vid offentlig upphandling.
Catharina Piper, Advokat, Moll Wendén Advokatbyrå
Gustaf Strand, Biträdande jurist, Moll Wendén Advokatbyrå
Löfbergs har 118 års passion för kaffe, människor och vår planet. I en tid där klimatförändringarna utgör den största utmaningen vi står inför, påverkas kaffebranschen i högsta grad, särskilt i de länder där kaffet odlas. Som världens näst största handelsvara spelar kaffet en central roll, och det är avgörande att vi tar ansvar för att säkra tillgången på hållbart odlat kaffe, både idag och för framtida generationer. Genom hela resan , från odlingsfälten till din kaffekopp, arbetar vi för att minska vårt klimatavtryck och skapa en positiv förändring.
Christian Liif
Chef/Manager Training & Events, Löfbergs
Med en ansträngd global försörjningskedja ökar kraven på det offentliga att säkra leveranser av såväl materiel och
tjänster. Kraven blir särskilt påtagliga för Försvarsmakten, FMV och de företag som levererar till myndigheterna.
FMV upphandlar den absoluta majoriteten av Försvarsmaktens materiel och har i och med det ett särskilt ansvar
att arbeta med frågorna kring försörjningstrygghet av militär materiel. Arbetet kan naturligtvis appliceras i övrig
upphandlande verksamhet.
Andréas Kinnander, Avdelningschef inköp Armé- och Logistiksystem, FMV
SKR och Adda talar om hur de arbetar med att förebygga risker och minimera brottslighet inom välfärdssystemet.
Hur ser den nationella lägesbilden ut, vad är SKRs erfarenheter av arbetet så här långt och hur kan de stötta
kommuner och regioner? Vilka möjligheter och utmaningar har Adda identifierat utifrån sin roll och hur behöver vi
samarbeta med varandra för att komma åt välfärdsbrottslighet kopplat till ramavtal?
Christina Kiernan, Samordnare välfärdsbrott, otillåten påverkan och våldsbejakande extremism, SKR
Frida Skårner, Kategorigruppchef Social Omsorg, Adda
Många pratar om försörjningsberedskap och behovet av att rusta för kris och krig. Men vad innebär
försörjningsberedskap i praktiken, vilka krav och möjligheter finns enligt rådande regelverk, hur kan en god beredskap
ordnas och samordnas? Vid detta pass kommer vi att presentera sambandet mellan försörjningsberedskap och
offentlig upphandling och förekommande krav på säkerhetsområdet. Därtill hur en robust beredskap kan säkerställas
genom avtalsreglering, samordning och väl planerade anskaffningar.
Charlotte Brunlid, Special Counsel, Advokat, Advokatfirma DLA Piper
Robin Heimdahl, Advokat, Advokatfirma DLA Piper
Korruption, falska fakturor och cyberattacker – offentliga verksamheter är utsatta för många typer av hot och de kostar
mångmiljardbelopp varje år. Välkommen att ta del av hur standarder kan hjälpa dig och din organisation till säkrare
affärer.
Hanna Axelsson, Projektledare Informationsteknik och Ledningssystem, Svenska institutet för standarder (SIS)
En stark svensk försörjningsberedskap behöver omfatta hur vi genom upphandling och avtalslösningar kan tillse robusta försörjningskedjor till samhällsviktig verksamhet, genom fred, kris och krig. En viktig del av avtalslösningen är att skapa utvecklade förutsättningar för fler och mer djupgående dialoger om risker och möjligheter mellan kunder och leverantörer.
Kristina Syk, Chef försörjningsberedskap och riskanalys, Adda
Omvärldsläget med förändrad säkerhetspolitik och Försvarsmaktens tillväxt ställer nya krav på upphandlingar, inklusive leverantörskontakter och avtalstecknande. För att möta de olika konfliktnivåerna, det vill säga normalläget i fredstid, men även i kris och krig, måste inköpsstrategier utvecklas. Strategierna gäller både för inköp av varor och av tjänster, där marknaden har olika förutsättningar. Vi förklarar hur du ska tänka!
Marilene Eckerström , Avdelningschef, Försvarsmaktens Inköpsenhet
Slarv med skatt? Ej registrerad för F-skatt? Kriminella företrädare?
Med rätt verktyg går hygienkontrollen snabbt och effektivt.
Researchspecialisten Mikael Ekman och gängspecialisten Ola Fredriksson demonstrerar hur reaerachverktygen i Acta Publica underlättar bakgrundskontrollerna.
Mikael Ekman, Researchspecialist, Acta Publica
Ola Fredriksson, Gängspecialist, Acta Publica
I flera branscher har prisdumpningar ökat och många upphandlande myndigheter känner sig hjälplösa. Det finns dock
verktyg som visat sig fungera och här får du tillgång till flera av dem. Vi kommer att gå igenom de avgörande frågorna som
många upphandlare brottas med: När är ett onormalt lågt pris acceptabelt och när är det inte acceptabelt? Vad utgör en
godtagbar förklaring från en leverantör och hur kan du undvika att hamna i fällan med oacceptabla förklaringar? Dessa
frågor och många fler kommer att besvaras under dagen.
Paula Hägg, upphandlingsjurist, konsult, Colligio
Christoffer Johansson, entreprenadupphandlingskonsult, Colligio
Hur arbetar Huddinge kommun med upphandling inom vård och omsorg och skyddat boende? Att arbeta kategoristyrt.
Vilka är framgångsfaktorerna? Lyssna till Vinnarna av Handslaget 2023.
Sara Wedne, Upphandlare, Huddinge kommun
Martina Skog, Upphandlare Huddinge kommun
Hur bra fungerar konkurrensen i de offentliga upphandlingarna? Dåligt, enligt Europeiska revisionsrätten som pekar på
ökad byråkrati, alltför restriktiva krav och kriterier och skräddarsydda förfrågningsunderlag som delorsaker till allt sämre
konkurrens i upphandlingarna inom EU. Gäller samma för svenska upphandlingar? Och hur kan mer konkurrens stimuleras?
Ellen Hausel Heldahl, Jurist och expert på offentlig upphandling, Svenskt Näringsliv
Ulrica Dyrke, Jurist och näringspolitisk expert
upphandling och konkurrens, Almega
Erika Hanses, Chef, enheten frågeservice och kommunikation, Upphandlingsmyndigheten
Therése Westermark, chef på enheten för upphandlingstillsyn, Konkurrensverket
Sollentuna kommun var en av de första kommunerna i Sverige som införde Lov inom hemtjänst. För två år sedan upphandlade istället
kommunen hemtjänsten med stöd av LOU. Målsättningen var att höja kvaliteten inom hemtjänsten och samtidig minska möjligheten för
företag att begå välfärdsbrott. Hör mer om vår resa och hur vi idag arbetar med samverkan och uppföljning.
Lill Sandberg, inköpschef, Sollentuna kommun
Sofie Stener, avdelningschef vård- och omsorgskontoret, Sollentuna kommun
Utforska hur omfattande dataanalys kan revolutionera vårt sätt att följa upp och analysera affärsdata. Vi bjuder in
dig till ett spännande samtal där vi diskuterar innovativa metoder för uppföljning och analys. Genom att använda en
standardiserad lösning som är enkel att implementera, visar vi hur automatisering kan förbättra effektiviteten och
möjliggöra djupare analyser. Lära dig mer om hur du kan utnyttja kraften i stora datamängder för att uppnå bättre
insikter och resultat i din verksamhet.
Johan Almesjö, VD, HBV
Erik Carpelan, Controller, HBV
Hur säkerställs kostnadsbesparingar och miljövinster? Kan den största utmaningen för upphandlingar vara att sätta relevanta mätetal och att hålla medarbetare ansvariga för att lämna tillbaka IT-utrustning så att den får ett nytt liv?
Stefan Lindqvist, affärsutvecklingschef, 3stepIT
Jonas Rosqvist, produktionsutvecklingschef, 3stepIT
Allt fler företag och organisationer ser värdet i att köpa cirkulär IT och frångå en linjär konsumtionsmodell. Och kanske har vi inget val?
Kraven från samhället, slutanvändare och nya regleringar kommer innebära att hållbara val inom IT-branschen blir i fokus. Foxway berättar
mer om hur deras cirkulära affärsmodell ser ut och hur denna kan anpassas efter din organisation, genom att välja rekonditionerat framför
nytt och i sin tur mer hållbara val inom IT.
Per Stenlåås, Team Leader Bid Management, Foxway
Martin Jagbrant, Key Account Manager, Foxway
Utforska hur Värmdö kommun använder digitala ratingsystem för referenstagning. Ratingsystem, liknande de nättjänster som finns
för till exempel taxi och hotell, har ersatt traditionell referenstagning för att säkerställa hög kvalitet och pålitlighet hos leverantörer.
Systemet har använts framgångsrikt i riskbranscher som lokalvård, där Värmdö kommun var först i Sverige med att implementera det i
en skarp upphandling. Sandra Lindqvist delar sina erfarenheter och insikter från detta banbrytande projekt, inklusive de utmaningar och
framgångar de stött på, och diskuterar hur dessa metoder kan appliceras i andra kommuner och organisationer.
Sandra Lindqvist, Upphandlare, Värmdö Kommun
Byggbranschens standardavtal, närmare bestämt dess regleringar om prisförändringar/tidsförlängning/ändrings-
och tilläggsarbeten, och dess förhållande till det upphandlingsrättsliga perspektivet, är under ständig diskussion.
Detta inte minst vid förra årets Mötesplats offentliga affärer, där frågorna togs upp på ett seminarium. I rättsfall från
EU-domstolen samt i kommande prövningar dels från Högsta Förvaltningsdomstolen och inom ramen för talan om
upphandlingsskadeavgift kommer frågorna, förhoppningsvis att ställas på sin spets. Mot bakgrund av dessa till antalet
trevande begynnande rättspraxis diskuteras möjligheten att ur ett upphandlingsperspektiv tillämpa standardavtalets
ändringsregler, särskilt avseende prisförändringar.
Per-Ola Bergqvist, Advokat, Expert, Vinge
HFD 2022 ref. 4 är ett tongivande avgörande gällande offentlig upphandling och förde med sig en ny form av
”påtalandeskyldighet”, som påverkar både upphandlande myndigheter och anbudsgivande leverantörer. Under
programpunkten redogör vi för vad som har hänt och vad påtalandeskyldigheten nu innebär för olika aktörer vid
offentlig upphandling.
Catharina Piper, Advokat, Moll Wendén Advokatbyrå
Gustaf Strand, Biträdande jurist, Moll Wendén Advokatbyrå
Problemen med oseriösa leverantörer och anbud i offentliga upphandlingar är välkända och diskussionen om hur de kan motverkas har
pågått sen länge. Så vilka verktyg finns det då för att effektivt kunna gallra bort de oseriösa inslagen och identifiera ”rätt” leverantörer
och anbud? Vid detta pass kommer vi att gå igenom några av verktygen samt ge konkreta tips på vad som tillåtits i rättspraxis under
senare år och vilka möjligheter som är på gång.
Gabriella Fossum, Advokat, WERKS Advokater
Erik Randén, Biträdande jurist, WERKS Advokater
Louise Ragnar, Biträdande jurist, WERKS Advokater
Här får du insikt i den senaste rättspraxisen från Högsta förvaltningsdomstolen, Högsta domstolen och EU-domstolen
med kommentarer om hur ny praxis påverkar ditt arbete praktiskt.
Helena Rosen Andersson, Senior counsel , Advokat, Vinge, fd Justitieråd Högsta förvaltningsdomstolen
Kristoffer Sällfors, Advokat, Vinge
När det finns utrymme att förhandla om anbuden och avtalet i en offentlig upphandling öppnas möjligheter till en bättre affär.
Ett bra avtal kännetecknas av att det är välbalanserat och att beställare och leverantör har samsyn om förutsättningarna för
uppdraget. På detta seminarium diskuterar vi hur man kan använda förhandlingsmöjligheten i en upphandling inom de ramar
som upphandlingsreglerna ger. Vi ger tips på vilka verktyg man som beställare och leverantör kan använda – och vilka fallgropar
man bör undvika.
Daniel Wendelsson, Delägare, Advokat, Vinge
Eva Fredrikson, Delägare, Advokat, Vinge
Möjligheten att reservera kontrakt till idéburna organisationer infördes i LOU den 1 januari 2023.
Regleringen har väckt en hel del diskussion och rättsläget är något oklart. Många kommuner funderar över möjligheten att reservera kontrakt.
I LOU ställs tydliga krav på dem som ska leverera på dessa reserverade kontrakt, parallellt utvecklas ny EU-rättslig praxis. I Norge har man redan erfarenhet av en rättslig prövning av tillämpningen av en motsvarande regel.
Vid detta pass går vi igenom regleringen om reserverade kontrakt till idéburna organisationer så som den framgår i LOU, därtill den EU-rättspraxis som utvecklats parallellt med utgångspunkt i erfarenheterna från Norge.
Aksel Joachim Hageler, Partner, Advokat vid DLA Piper i Norge
Charlotte Brunlid, Special Counsel, Advokat vid Advokatfirma DLA Piper i Sverige
Har du gjort erfarenheten att dina säljmöten inte lyckas påverka kommande upphandlingar så att ert företag ökar chanserna att vinna? Som rådgivare i över 5000 upphandlingar har jag identifierat hur man på ett (1) möte - med en (1) fråga - kan förändra hela förutsättningarna för vem som vinner nästa avtal. Vilken fråga det är och hur ni på sikt kan bygga marknadsledarskap med den frågan berättar jag mer om på detta föredrag
Magnus Josephson, Magnus Josephson AB
Varför lägga mer tid på byråkrati och administration än nödvändigt? Följ med in i framtiden när AI revolutionerar
offentliga upphandlingar. Vi bjuder på inspiration och lärdomar från 6 år av att effektivisera anbudsprocessen med AI.
Hannes Dernehl, VD Tendium
Många av mina kunder har gått från nybörjare till marknadsledande inom sin bransch. Från 20-30% till över 80%
marknadsandel! Vi har använt en femstegsprocess.
Hur många steg har ert företag kvar för att bli marknadsledande?
Magnus Josephson, Magnus Josephson AB
Upptäck hur AI och expertstöd kan revolutionera anbudsprocessen. Med 15 års erfarenhet av att skriva anbud berättar Jonna när man kan ta hjälp av AI i anbudsarbetet. Hon ger även exempel på när expertstöd krävs.
Jonna Nordén, Tender as a Service
ID06 för en dialog med flera branscher för att komma tillrätta med problem avseende bl.a. arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet. ID06 har därför bjudit in Fordonsjuristen med lång erfarenhet att tjänsteförsäljning på verkstäder, däckverkstäder och bilvård. Över ett antal år har de gjort upp emot 400 anmälningar till Skatteverket och Arbetsmiljöverket om oseriös, miljöfarlig, svart och snedvriden konkurrens som har skett av företag och offentliga upphandlare.
Bo Ericsson, Fordonsjuristen