årets konferensprogram

Årets konferensprogram

2025 års konferensprogram

Mötesplats Offentliga Affärer

Arbetet med 2025 års konferensprogram för Mötesplats Offentliga affärer är i full gång, och inom kort släpper vi årets första programpunkter. Håll utkik på LinkedIn och i vårt nyhetsbrev för att ta del av alla uppdateringar!

Har du tips på ämne, talare, organisationer eller arbetssätt som du vill lära dig mer om eller av på årets konferens?
Skicka in ditt förslag på knappen nedan, så kanske det hamnar i årets program.

Dag 1 – 24 september

Registrering och kaffe i utställningen
  • 08:00-08:50
  • Utställningen

Registrering och kaffe i utställningen

Årets moderator Frida Boisen öppnar Mötesplats Offentliga Affärer
  • 08.50 - 09.00
  • Stora scenen

Årets moderator Frida Boisen öppnar Mötesplats Offentliga Affärer

Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.

Uppdrag att främja kategoristyrning vid inköp i offentlig sektor
  • 09.00 - 09.20
  • Stora scenen

Uppdrag att främja kategoristyrning vid inköp i offentlig sektor

Representant från regeringen presenteras inom kort.

Panelsamtal - Del 1: Sunda offentliga affärer - vad krävs och vad kan göras redan idag?
  • 09.20 - 09.50
  • Stora scenen

Panelsamtal - Del 1: Sunda offentliga affärer - vad krävs och vad kan göras redan idag?

Sunda offentliga affärer - vad krävs och vad kan göras redan idag? Hur kan offentlig upphandling bli ett verktyg och en kraft i brottsbekämpningen? Hur infiltrerar kriminella nätverk offentlig upphandling och inköp?

Sara Persson, Brottsförebyggande specialist, Ekobrottsmyndigheten
Natali Engstam Phalén, Korruptionsförebyggande specialist, Nationella anti-korruptionsgruppen/Nationella operativa avdelningen (NOA)
Martin Magnusson, Ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare

Panelsamtal - Del 2: Hur attraherar och behåller vi de leverantörer vi vill ha?
  • 09.50 - 10.20
  • Stora scenen

Panelsamtal - Del 2: Hur attraherar och behåller vi de leverantörer vi vill ha?

Större delen av landets offentliga leverantörer är seriösa, en förutsättning för sunda offentliga affärer är affärsmässighet och en hållbar konkurrenssituation. I jakten på osunda aktörer är det viktigt att inte utestänga aktörer i onödan. Hur motverkar vi osunda offentliga affärer samtidigt som vi vill attrahera och behålla den mängd leverantörer vi vill ha?

Helena Rosén Andersson, Senior Counsel, Advokat, Vinge. f.d. justitieråd
Martin Magnusson, Ordförande, Sveriges Offentliga Inköpare
Fler representanter presenteras inom kort.

Fika och mingel i utställningen
  • 10.20 - 11.00
  • Utställningen

Fika och mingel i utställningen

Strategisk kategoristyrning – Lärdomar mellan privat och offentlig sektor
  • 11.00 - 11.20
  • Stora scenen

Strategisk kategoristyrning – Lärdomar mellan privat och offentlig sektor

Hur kan offentlig sektor dra nytta av beprövade metoder från näringslivet för att bli mer strategisk, skapa större affärsvärde och maximera kundvärdet – och vad kan det privata lära av det offentliga? Tillsammans med våra experter diskuterar vi:

De största utmaningarna inom kategoristyrning idag?
Hur offentlig sektor kan använda kategoristyrning för att stärka sin strategiska förmåga och skapa högre kundvärde?
Lärdomar från näringslivet och hur de kan tillämpas i offentlig upphandling – och vilka metoder och insikter det privata kan ta med sig från offentlig sektor?

Anna Jasner, Head of Procurement, Implenia Sverige och ledamot i Silf Competence styrelse.
Oscar Axelsson, Affärsutvecklingsansvarig, Silf Competence Affärsutvecklingsansvarig på Silf Competence

Best practice strategic procurement in today’s leading companies - Lessons for public sector procurement
  • 11.30 - 12.10
  • Stora scenen

Best practice strategic procurement in today’s leading companies - Lessons for public sector procurement

Jonathan O’Brien will explain how good strategic procurement can unlock dramatic new value for the public, but only if it is set up well. Drawing on examples of best practice and what has been proven to deliver game changing results for both commercial and public sectors around the world, Jonathan explores what public sector procurement needs to do differently, the role of tech and AI to support this, and the practical steps to establish a new public sector procurement 2.0.

Jonathan O´Brien, CEO, Positive Purchasing & founder of The Procurement Show podcast

Lunch med efterföljande mingel i utställningen
  • 12.10 - 13.30

Lunch med efterföljande mingel i utställningen

Parallella spår (Mer information kommer inom kort)
  • 13.30 - 15.20

Parallella spår (Mer information kommer inom kort)

● Upphandling & inköp i praktiken
● AI och nya lösningar
● Kontrakt, uppföljning & hävning
● Juridik och regelverk
● Hållbarhet och säkerhet
● Leverantörsspåret

Upphandling av mötes- och konferenstjänster - en bransch i förändring
  • 13.30 - 14.00

Upphandling av mötes- och konferenstjänster - en bransch i förändring

Hur påverkas upphandlingar i en bransch i förändring? Vi delar praktiska exempel på hur upphandlingar anpassats till nya ekonomiska förutsättningar, lyfter juridiska aspekter och ger insikt i leverantörernas perspektiv. En av de stora utmaningarna är dynamisk prissättning, där priser varierar beroende på efterfrågan och säsongsvariationer. Vi diskuterar hur upphandlare kan hantera detta och skapa flexibla avtal som fungerar i en föränderlig marknad.

Jannis Norén Karras, Vice VD och kommersiell chef, Svenska Möten.
Elin Nilsson, Advokat, Ulfsdotter Law.

Hur hanterar du onormalt låga anbud utan att riskera kvalitet och avtalsbrott?
  • 14.10 - 14.40

Hur hanterar du onormalt låga anbud utan att riskera kvalitet och avtalsbrott?

I denna föreläsning får du insikter bakom låga anbud, riskhantering och vikten av skarp avtalsuppföljning för att säkerställa att leverantören lever upp till sina åtaganden. Lär dig praktiska metoder för att skydda din organisation och undvika fallgropar i offentlig upphandling!

Christoffer Johansson, Entreprenadupphandlare och ansvarig AO, Bygg Colligio.

Metodbeskrivning för att arbeta tillsammans på ett metodiskt och strukturerat sätt för en lyckad upphandling
  • 14.50 - 15.20

Metodbeskrivning för att arbeta tillsammans på ett metodiskt och strukturerat sätt för en lyckad upphandling

Att upphandla är ett hantverk! Tänk rätt från början! Laurence Brännström, inköpsschef i Stockholmsstad berättar om metodstöd som främjar och underlättar det konkreta arbetet med att ta fram upphandlingsdokument.

Laurence Brännström, Upphandlingschef Trafikkontoret, Ekonomi, Upphandlig.

Från teori till praktik - hur AI kan användas för att förbättra inköpsarbetet
  • 13.30 - 14.00

Från teori till praktik - hur AI kan användas för att förbättra inköpsarbetet

Hur kan AI revolutionera inköpsprocesser genom automation och effektivisering? Vi utforskar vilka delar av inköpskedjan som är mest redo för AI-driven automatisering och hur detta kan minska administrativt arbete, förbättra beslutsfattandet och optimera upphandlingsstrategier. Upptäck hur AI kan skapa smartare, mer datadrivna inköpsbeslut och öka effektiviteten i hela supply chain.

Martin Schneider, VD, FindMyFactory, Föreläsare och samarbetspartner för Silf Competence.

Metodbeskrivning för att arbeta tillsammans på ett metodiskt och strukturerat sätt för en lyckad upphandling
  • 14.50 - 15.20

Metodbeskrivning för att arbeta tillsammans på ett metodiskt och strukturerat sätt för en lyckad upphandling

Incitamenten för att ställa om till cirkulär ekonomi ökar snabbt i takt med att klimatkrisen förvärras och budgetar pressas, men vad krävs för att den cirkulära omställningen ska gå snabbare? Kan AI och andra digitala verktyg hjälpa inköpare att upphandla smartare, mer kostnadseffektivt och cirkulärt? Under 2024 har 3stepIT lanserat ett AI-verktyg för precis och objektiv prissättning av använd IT-utrustning, som kan användas vid upphandling av vissa IT-tjänster och kommer förenkla inköpares arbete inom allt fler områden – vad det innebär rent konkret för offentliga upphandlingar och hur det kan hjälpa omställningen kommer Stefan Lindqvist, affärsutvecklingschef 3stepIT och Jonas Rosqvist, produktionsutvecklingschef 3stepIT berättar mer om.

Jonas Rosqvist, Chief Expansion Officer, 3stepIT.
Stefan Lindqvist, Affärsutvecklingschef, 3stepIT.

Hur gör vi oss av med oseriösa leverantörer - våra bästa tips
  • 13.30 - 14.00

Hur gör vi oss av med oseriösa leverantörer - våra bästa tips

En av regeringens främsta prioriteringar är att bekämpa brottsligheten med alla medel. Konkurrensverket har därför fått i uppdrag att lämna förslag som gör det lättare att förkasta oseriösa anbud i offentliga upphandlingar. Vid detta pass kommer vi att gå igenom status för det uppdraget och lämna några konkreta tips på vad du idag kan göra för att undvika oseriösa anbud med hjälp av kravställningen i upphandlingen.

Gabriella Fossum, Advokat/Partner, WERKS Advokater.

Heta domstolsnyheter - senaste rättspraxis
  • 13.30 - 14.00

Heta domstolsnyheter - senaste rättspraxis

Här får du insikt i den senaste rättspraxisen från Högsta förvaltningsdomstolen, Högsta domstolen och EU-domstolen med kommentarer om hur ny praxis påverkar ditt arbete praktiskt.

Helena Rosén Andersson, Senior Counsel, Vinge.
Kristoffer Sällfors, Expert och Advokat, Vinge.

Får man bortse från obligatoriska krav?
  • 14.10 - 14.40

Får man bortse från obligatoriska krav?

Högsta förvaltningsdomstolen har i två rättsfall för nästan tio år sedan slagit fast att obligatoriska krav i en offentlig upphandling alltid måste upprätthållas och att upphandlande myndigheter inte ska göra någon avvägning eller proportionalitetsbedömning om ett anbud brister i kravuppfyllnad – anbudet ska alltid förkastas. Eller? Kammarrätterna har under senare år i ett antal avgöranden bedömt om det verkligen är proportionerligt att förkasta ett anbud som brister i uppfyllnad av obligatoriska krav när bristerna i anbudet anses vara obetydliga. På detta seminarium analyserar vi domstolarnas praxis och ställer sig frågan vad som egentligen gäller.

Daniel Wendelsson, Delägare, Advokat, Vinge.
Dagne Sabockis, Vinge

Hur förbereder vi oss för kris - hur avtalar vi inför höjd beredskap?
  • 13.30 - 14.00

Hur förbereder vi oss för kris - hur avtalar vi inför höjd beredskap?

Krisberedskap innebär ett antal olika åtgärder. En mycket viktig del av detta är hur avtal utformas för att säkerställa leverans också i kris.

Charlotte Brunlid, Advokat, DLA Piper.
Robin Heimdahl, Advokat, DLA Piper.

Sveriges första beredskapsstandard - nyckeln till tryggare upphandlingar inom LOU
  • 14.10 - 14.40

Sveriges första beredskapsstandard - nyckeln till tryggare upphandlingar inom LOU

Snart lanseras Sveriges första nationella beredskapsstandard – framtagen i samarbete med MSB, FMV och Försvarsmakten. Med denna kan ni skärpa upphandlingskrav, säkra leveranskedjor utifrån era behov och samtidigt efterleva centrala EU-direktiv. Ta kontroll över er beredskap och gör era upphandlingar robusta för framtiden!

Farnia Wuolo, Projektledare, Svenska institutet för standarder (SIS).
Anton Karlsson, Utredare, Civilt försvar MSB

Trygga och effektiva miljökrav genom miljömärkning
  • 14.10 - 14.40

Trygga och effektiva miljökrav genom miljömärkning

Här får du senaste informationen kring krav på märkningar så att offentlig sektor tryggt och säkert kan ställa krav på miljömärkningar i upphandlingar. Som officiella miljömärkningar kan Svanen och EU Ecolabel förenkla och effektivisera ditt arbete med miljökraven och dess uppföljning. Lena Mårdh ger dig praktiska tips om hur du kan bidra till era miljömål och hållbara affärer.

Lena Mårdh, Projektledare Upphandling & Inköp, Svanen.

Framtiden är här: AI-revolution i offentliga affärer
  • 13.30 - 14.00

Framtiden är här: AI-revolution i offentliga affärer

Varför lägga mer tid på byråkrati och administration än nödvändigt? Följ med in i framtiden när AI revolutionerar offentliga upphandlingar. Vi bjuder på inspiration och lärdomar från 6 år av att effektivisera anbudsprocessen med AI.

Hannes Dernehl, VD & Grundare, Tendium. Samuel Repfennig, Produktägare & Dataansvarig, Tendium.

Proaktiv försäljning - de fem stegen för att vinna upphandlingar på bästa kvalitet istället för lägsta pris
  • 14.10 - 14.40

Proaktiv försäljning - de fem stegen för att vinna upphandlingar på bästa kvalitet istället för lägsta pris

”Vi har LOU-kunder som gråter när vi förlorat deras upphandling och de tappar oss som leverantör” sa ett företag till mig. Orsak: LOU-kunden upphandlade på lägsta pris och lät slumpen avgöra vinnaren. Har ert företag också nöjda LOU-kunder men är osäker på vilken dialog ni ska ha för att få dem att upphandla på kvalitet? Detta föredrag visar de fem steg som de mest framgångsrika företagen tagit för att börja vinna på kvalitet istället för lägsta pris – på 12 månader!

Magnus Josephson, Magnus Josephson AB.

Fika och mingel i utställningen
  • 15.20 - 16.00
  • Utställningen

Fika och mingel i utställningen

Möt vinnaren av handslaget 2024 - Konkurrenspräglad dialog i verkligheten
  • 16.00 - 16.30
  • Stora scenen

Möt vinnaren av handslaget 2024 - Konkurrenspräglad dialog i verkligheten

Richard Bau upphandlare Malmö stad – förra årets vinnare av Handslaget går igenom hur upphandlingsförfarandet Konkurrenspräglad dialog kan se ut i praktiken. Richard har genomfört flertalet konkurrenspräglade dialoger och kommer dela med sig av sina erfarenheter från dessa. Konkreta exempel på hur upplägg och tidsplaner kan tänkas se ut, styrkor och svagheter samt diverse tips- och trix kommer att tas upp.

Richard Bau, Upphandlare, inköpsområde IT, Stadskontoret Upphandlingsenheten

Humorkoden - Konsten att ha kul på jobbet
  • 16.30 - 17.10
  • Stora scenen

Humorkoden - Konsten att ha kul på jobbet

I tider av stress och arbetsrelaterad ohälsa är det viktigt att ha kul på jobbet. Karin ger dig i denna underhållande föreläsning tips på hur du kan öka arbetsglädjen och skapa ett vinnande lag med mindre sjukskrivningar och högre arbetsmoral som konsekvens av att du skapar en arbetsmiljö som bygger på glädje och vinnande attityd.

Karin Adelsköld, komiker och föreläsare

Mingel och nätverkande i utställningen
  • 17.10 - 18.00
  • Utställningen

Mingel och nätverkande i utställningen

När dagens föreläsningar avslutats bjuds du in till mingel i utställningen där du får möjligheten att umgås med branschkollegor, gamla som nya.

Årets Bankett
  • 19:00 - sent

Årets Bankett

När seminarierna är slut för dagen är du välkommen på årets bankett. Upplev en kväll med firande, nätverkande, skratt och dans där du får njuta av en trerätters middag, storslagen underhållning och ett unikt tillfälle att umgås med kollegor från hela Sverige. Du får dessutom vara med när vinnaren av Handslaget 2025 utses.

Dag 2 – 25 september

Registrering och kaffe i utställningen
  • 08.20 - 09.00
  • Utställningen

Registrering och kaffe i utställningen

Årets moderator Frida Boisen öppnar dag två
  • 09.00 - 09.10
  • Stora scenen

Årets moderator Frida Boisen öppnar dag två

Med stor energi, positivitet och nyfikenhet kommer Frida leda oss genom två dagar där vi skapar förutsättningarna för att skapa ännu bättre offentliga affärer. Utöver att vara bland annat journalist, författare och programledare har Frida Boisen vunnit Årets moderator 2024.

På gång i EU inom upphandling och inköp
  • 09.10 - 09.30
  • Stora scenen

På gång i EU inom upphandling och inköp


Föreläsare presenteras inom kort.

Expertpanel: Önskelistan - lagändringar vi hade velat se
  • 09.30 - 10.10
  • Stora scenen

Expertpanel: Önskelistan - lagändringar vi hade velat se

EU-direktivens roll vid upphandling och inköp är viktig, direktiven har nu funnits i över 10 år varpå arbetet med att se över regelverket nu har påbörjats. Vilka förändringar vill den samlade expertpanelen se? Ska ändringar av direktiven adressera specifika samhällsproblem? Behöver vi mer stöd och vägledning alternativt ett förenklat regelverk?

Helene Molander, Chefsjurist, Upphandlingsmyndigheten
Catharina Piper, Advokat och delägare, Moll Wendén Advokatbyrå
Ytterligare representanter presenteras inom kort.

Fika och mingel i utställningen
  • 10.10 - 10.40
  • Utställningen

Fika och mingel i utställningen

Hur lyckas man med att få inköp på agendan hos högsta ledningen?
  • 10.40 - 11.10
  • Stora scenen

Hur lyckas man med att få inköp på agendan hos högsta ledningen?

Ta del av Stockholm Vatten och Avfalls utvecklingsresa inom inköpsområdet. Från traditionell upphandlingsfunktion som bara hanterade offentliga upphandlingar reaktivt efter beställning till en strategisk inköpsfunktion som samordnar hela processen. Från kategoristrategi, upphandling, avtalsförvaltning och operativt inköp och där inköp är en integrerad del av verksamheten och en prioriterad fråga hos högsta bolagsledningen. Anette och hennes team delar med sig av framgångar och bakslag, positiva och negativa erfarenheter samt tips och fallgropar.

Anette Eriksson, Inköpschef, Stockholm vatten och Avfall

How to increase efficiency in public procurement through AI
  • 11.10 - 12.00
  • Stora scenen

How to increase efficiency in public procurement through AI

As technology advances, we've entered a new era where expertise is automated through Artificial Intelligence. Dr. Pascal Evertz explores how we can apply data and empower people with AI technology to identify supplier experts and increase significant efficiency in procurement processes. He discusses:

Human Intelligence
Artificial Intelligence
Impact on Public procurement
Practical applications and use-cases in Public procurement

Dr. Pascal Evertz is renowned for his expertise and AI-driven Best Value approach, fueled by people and driven by data. He consistently achieves sustainable and successful procurement projects for a diverse clientele in the private to public sector.

Lunch med efterföljande mingel i utställningen
  • 12.00 - 13.20

Lunch med efterföljande mingel i utställningen

Parallella spår (Mer information kommer inom kort)
  • 13.20 - 15.10

Parallella spår (Mer information kommer inom kort)

● Upphandling & inköp i praktiken
● AI och nya lösningar
● Kontrakt, uppföljning & hävning
● Entreprenad och större inköpsvolymer
● Hållbarhet och säkerhet
● Leverantörsspåret

Choosing the best supplier without risk of a successful appeal
  • 13.20 - 13.50

Choosing the best supplier without risk of a successful appeal

The goal of the seminar is to teach participants how to select the best supplier based on metrics and with minimal risk of a successful appeal by a rejected tenderer. After this seminar, you will have the knowledge to conduct a robust procurement procedure while increasing supplier performance for your organization. A must go seminar for strategic and visionary buyers and procurement managers who are interested in minimizing waste in traditional procurement processes.

Pascal Evertz, Dr of Bussiness Administration and procurement innovator

Choosing the best supplier without risk of a successful appeal
  • 13.20 - 13.50

Choosing the best supplier without risk of a successful appeal

Genom att samla och analysera stora datamängder kan vi optimera inköpsarbetet för våra medlemmar. Vi delar denna information bland annat genom funktionen Mina sidor och de spendanalyser vi gör. Som en medlemsägd organisation är detta en central funktion i rollen att maximera nyttan för våra medlemmar, alla kommunala bostadsbolag samt alla de kommuner som idag är medlemmar i HBV. Vår fråga är hur kan en mogen styrning av inköpsarbetet stärka transparens, hållbarhet och långsiktig effektivitet genom offentliga inköp?

Johan Almesjö, VD, HBV.
Eric Carpelan, Controller, HBV

Hållbara verktyg för att motverka systemhotande kriminalitet vid offentliga affärer
  • 13.20 - 13.50

Hållbara verktyg för att motverka systemhotande kriminalitet vid offentliga affärer

Välfärdsbrottslighet innebär att kriminella aktörer utnyttjar välfärdssystemet och gemensamma medel för ekonomisk vinning. Detta har identifierats som ett växande problem i Sverige och påverkar även offentlig upphandling. Den offentliga sektorn upphandlar årligen varor, tjänster och byggentreprenader för cirka 900 miljarder kronor, vilket gör den till en attraktiv marknad för oseriösa aktörer. Under år 2025 har ett flertal myndigheter, däribland Upphandlingsmyndigheten, Arbetsmiljöverket, Finansinspektionen och Inspektionen för vård och omsorg, fått regeringsuppdrag att arbeta för att bidra till brottsförebyggande arbetet. Under vårt seminarium kommer vi att diskutera och ge exempel på olika verktyg som upphandlande myndigheter kan använda vid bl.a. offentlig upphandling, som både bidrar till mer hållbara offentliga affärer och samtidigt motverkar välfärdsbrottslighet.

Ebba Walberg Snygg, Advokat, Managing Partner, Moll Wenden Advokatbyrå.
Catharina Piper, Advokat Partner, Moll Wenden Advokatbyrå.

Så kommer din organisation i gång med uppföljning
  • 14.00 - 14.30

Så kommer din organisation i gång med uppföljning

Uppföljning är viktigt ur många hänseenden, inte minst för att se till att potentiella avvikelser identifieras och tidigt förebyggs, men också för att säkerställa en god konkurrens och att offentliga resurser används på ett effektivt sätt. Uppföljningsgruppen på Statens inköpscentral berättar om hur uppföljning och en konstruktiv dialog med upphandlade leverantörer kan leda till förbättrade leveranser av varor och tjänster.

Gabriella Sydorw, gruppledare, Statens inköpscentral vid kammarkollegiet.
William Friberg, uppföljningsjurist, Statens inköpscentral vid kammarkollegiet.

Agent 007-uppdrag från en mellanstor kommun i Sverige - hur gick det till och vad visade resultatet?
  • 14.00 - 14.30

Agent 007-uppdrag från en mellanstor kommun i Sverige - hur gick det till och vad visade resultatet?

Ni kan också på ett enkelt sätt följa upp byggentreprenader. Följ med på resan från planering, genomförande och efterarbete. Här får du med dig verktyg för att snabbt komma igång med uppföljning och få med kontroll av världsfärdsbrott på köpet. Det krävs inte så mycket för att börja.

Eleonor Ericzzon, Avtalcontroller, Västerås stad.

Dialog eller förhandling? Praktiska exempel på lyckade KPD:er eller förhandlingar
  • 13.20 - 13.50

Dialog eller förhandling? Praktiska exempel på lyckade KPD:er eller förhandlingar

Fokus på föredraget blir att ge en kort bakgrund om projekt som upphandlats genom KPD eller förhandlat förfarande. Bakgrunden ska besvarar varför vi valt det förfarandet och hur vi genomfört upphandlingarna och därefter komma in på mer praktiska tips, lärdomar och resultat från upphandlingarna.

Therese Sundström, Entreprenadupphandlare, Trafikkontoret.

Crash course i AB 25 för offentliga beställare
  • 14.00 - 14.30

Crash course i AB 25 för offentliga beställare

AB 25 ska ersätta AB 04 och beräknas vara färdigställt under sommaren 2025. Det nya standardavtalet innehåller många nyheter. Vårt seminarium blir som en intensivkurs i AB 25 där våra specialister inom entreprenadrätt och offentlig upphandling diskuterar hur AB 25 kan antas påverka offentliga beställare vid entreprenadupphandlingar framöver och vilka åtgärder offentliga beställare behöver vidta.

Johan Håkansson, Advokat, Moll Wénden.
Catharina Piper, Advokat, Moll Wénden

Agent 007-uppdrag från en mellanstor kommun i Sverige - hur gick det till och vad visade resultatet?
  • 14.00 - 14.30

Agent 007-uppdrag från en mellanstor kommun i Sverige - hur gick det till och vad visade resultatet?

Frågan om utformningen av de tekniska specifikationerna och tillämpningen av begreppet ”eller likvärdigt” behandlas sparsamt i EU-domstolens praxis, trots dess betydande inverkan på leverantörs- och konkurrenssituationen. Inte sedan målet C14/17 om när bevisning för ett likvärdigt fabrikat offerars ska företes har EU-domstolen behandlat frågorna. Hösten 2024 och i januari 2025 kom dock målen 513/23 och 424/23, där domstolen bland annat prövat frågan om en upphandlande myndighet i de tekniska specifikationerna får precisera vilket material vissa produkter ska vara tillverkade av mot bakgrund av EU-direktivet. På seminariet redogörs för de nya avgörandena och dess påverkan på upphandlande myndigheters kravställning och leverantörernas möjligheter att offerera likvärdiga alternativ.

Per-Ola Bergqvist ,Expert Advokat, Vinge

Kommande programpunkter

    Kommande programpunkter

    Fler parallella seminarier släpps inom kort.

    Vinnande anbud - viktigaste knepet för att du ska kunna få högsta mervärdespoängen
    • 13.20 - 13.50

    Vinnande anbud - viktigaste knepet för att du ska kunna få högsta mervärdespoängen

    Jag har skrivit vinnande anbud för ca 35 miljarder kr i några av de största upphandlingarna i EU. Vi har vunnit på mervärden som givit poäng eller prisavdrag. I en upphandling fick vi mer än dubbelt så många poäng som konkurrenten och kunde därför vinna med ett ca 20% högre pris. Vill du lära dig grunderna i att få högsta mervärdespoängen? Välkommen!

    Magnus Josephson, Magnus Josephson AB.

    Fika och mingel i utställningen
    • 15.10 - 15.30
    • Utställningen

    Fika och mingel i utställningen

    Det ekonomiska läget och de finansiella möjligheterna framåt
    • 15.30 - 16.00
    • Stora scenen

    Det ekonomiska läget och de finansiella möjligheterna framåt

    Sveriges höga inflation och den svaga tillväxten är utmaningar, hur ser utsikterna ut framåt, kommer det en återhämtning och vilka möjligheter ligger framför oss. Hur ser prognosen för statsfinanserna och vår ekonomiska framtid ut och vad krävs av landets offentliga inköpare och upphandlare när våra ekonomiska möjligheter förändras? Ta del av framtidsprognosen och lyssna till tankar och insikter om samspelet mellan ekonomi och ledarskapoch insikter om samspelet mellan ekonomi och ledarskap. Talare presenteras inom kort.

    Talare presenteras inom kort.

    Lufs kontra LOU - vad gäller när säkerheten står på spel?
    • 16.00 - 16.30
    • Stora scenen

    Lufs kontra LOU - vad gäller när säkerheten står på spel?

    Många tror att LUFS bara kan användas vid försvarsupphandling, men lagen kan användas i alla situationer när säkerheten står i fokus. I detta pass ger vi fem användbara key-takeaways om hur LUFS kan användas i civil sektor och förklarar hur säkerhetsaspekter kan tas omhand genom att använda LUFS istället för LOU.

    Charlotte Brunlid, advokat DLA piper.
    Representant från MSB.
    Med flera.

    Parallella seminarier

    Dag 1
    Hållbar upphandling - från ambition till resultat
    • Dag 1: 13.40 - 14.10
    • Stora scenen

    Hållbar upphandling - från ambition till resultat

    Ett inspirerande samtal om hur offentliga aktörer kan använda upphandling för att möta sina hållbarhetsmål! Vi tittar på hur inköpare och upphandlare kan inspireras av strategisk upphandling och livscykelperspektiv för att på ett konkret sätt främja ekonomiska, sociala och ekologiska värden i sitt arbete. Vad säger forskningen? Vilka principer, modeller och verktyg är användbara för hållbara upphandlingar? Under samtalet kommer vår expertpanel att ge exempel på omställningen som möjliggörare för gröna offentliga affärer!

    Henrik Johansson, VD, Grant Thornton
    Sofia Lundberg, Professor, Umeå universitet
    Hjalmar Bardh Olsson, Hållbarhetschef, Hållbar Teknik
    Moderator: Jessica Boman, Marknad, Hållbar Teknik

    Dag 1
    Hållbara val i upphandling: Steget mot cirkuläritet
    • Dag 1: 14.20-14.50
    • Stora scenen

    Hållbara val i upphandling: Steget mot cirkuläritet

    Bli inspirerad till att göra hållbara val som offentlig upphandlare och ta en aktiv roll i skapandet av en cirkulär framtid. I detta talarpass utforskar vi hur upphandlingsbeslut kan bli en kraftfull handling för miljön och samhället. Få praktiska tips på hur du kan bidra till en hållbar omvandling inom IT-sektorn och vara med och forma en värld där resurser används på bästa sätt

    Helena Nordin, Chief Sustainability Officer, Advania Sverige
    Fredrik Spjut, Head of Recommerce Advania

    Dag 1
    Upphandling och globala mål - så granskar du era transporter
    • Dag 1: 15.00 - 15.30
    • Stora scenen

    Upphandling och globala mål - så granskar du era transporter

    I en värld där miljöansvar och hållbarhet inte längre är valfria, står vi inför utmaningen att omdefiniera hur vi upphandlar transporter. Det är dags att ta ett steg framåt och säkerställa att våra upphandlingsprocesser inte bara är effektiva. De måste även utvärderas och kontrolleras för att bidra till en hållbar framtid. I detta panelsamtal utforskar vi hur kommuner kan sätta tydligare utvärderingskriterier för att ställa krav på hållbarhet i alla upphandlade transporter. Här diskuterar vi praktiska strategier för att förbättra utvärderingen av hållbarhetsarbetet och säkerställa att transporterna uppfyller de ställda kraven.

    Teodor Johansson, Projektledare, Fair Transport
    Eric Wärnhem, Fleet Manager, Arla Foods AB
    Kristian Jeppsson ,Upphandlingschef Forshaga, Kils och Hammarö kommuner

    Dag 2
    Hållbarhet är viktigare än någonsin - hur intergeras hållbarhet i statens ramavtal?
    • Dag 2: 13.30-14.00
    • Stora scenen

    Hållbarhet är viktigare än någonsin - hur intergeras hållbarhet i statens ramavtal?

    För er som vill få en djupare inblick i hur både miljömässig och social hållbarhet integreras i de statliga ramavtalen och möjliggör för avrop av hållbara varor och tjänster.

    Kathleen McCaughey, hållbarhetsansvarig, Staten inköpscentral

    Dag 2
    Det senaste inom hållbarhet i sverige och från EU - hur påverkas din organisation
    • Dag 2: 14.10-14.40
    • Stora scenen

    Det senaste inom hållbarhet i sverige och från EU - hur påverkas din organisation

    Med bl.a. Agenda 2030 och en långsiktig målsättning inom EU om klimatneutralietet senast år 2050 är hållbarhetsfrågorna ständigt aktuella. Under programpunkten delar vi med oss av det senaste inom hållbarhet i Sverige och från EU och hur det påverkar din organisation vid offentlig upphandling.

    Catharina Piper, Advokat, Moll Wendén Advokatbyrå
    Gustaf Strand, Biträdande jurist, Moll Wendén Advokatbyrå

    Dag 2
    Kaffe med omtanke om klimatet
    • Dag 2: 14.50-15.20
    • Stora scenen

    Kaffe med omtanke om klimatet

    Löfbergs har 118 års passion för kaffe, människor och vår planet. I en tid där klimatförändringarna utgör den största utmaningen vi står inför, påverkas kaffebranschen i högsta grad, särskilt i de länder där kaffet odlas. Som världens näst största handelsvara spelar kaffet en central roll, och det är avgörande att vi tar ansvar för att säkra tillgången på hållbart odlat kaffe, både idag och för framtida generationer. Genom hela resan , från odlingsfälten till din kaffekopp, arbetar vi för att minska vårt klimatavtryck och skapa en positiv förändring.

    Christian Liif Chef/Manager Training & Events, Löfbergs

    Dag 1
    Försörjningstrygghet inom försvaret
    • Dag 1: 13.40 - 14.10
    • Monteringen

    Försörjningstrygghet inom försvaret

    Med en ansträngd global försörjningskedja ökar kraven på det offentliga att säkra leveranser av såväl materiel och tjänster. Kraven blir särskilt påtagliga för Försvarsmakten, FMV och de företag som levererar till myndigheterna. FMV upphandlar den absoluta majoriteten av Försvarsmaktens materiel och har i och med det ett särskilt ansvar att arbeta med frågorna kring försörjningstrygghet av militär materiel. Arbetet kan naturligtvis appliceras i övrig upphandlande verksamhet.

    Andréas Kinnander, Avdelningschef inköp Armé- och Logistiksystem, FMV

    Dag 1
    Samverkan för att motverka välfärdsbrottslighet
    • Dag 1: 14.20 - 14.50
    • Monteringen

    Samverkan för att motverka välfärdsbrottslighet

    SKR och Adda talar om hur de arbetar med att förebygga risker och minimera brottslighet inom välfärdssystemet. Hur ser den nationella lägesbilden ut, vad är SKRs erfarenheter av arbetet så här långt och hur kan de stötta kommuner och regioner? Vilka möjligheter och utmaningar har Adda identifierat utifrån sin roll och hur behöver vi samarbeta med varandra för att komma åt välfärdsbrottslighet kopplat till ramavtal?

    Christina Kiernan, Samordnare välfärdsbrott, otillåten påverkan och våldsbejakande extremism, SKR
    Frida Skårner, Kategorigruppchef Social Omsorg, Adda

    Dag 1
    Försörjningsberedskap i praktiken - vilken systematik finns och hur bör vi göra?
    • Dag 1: 15.00 - 15.30
    • Monteringen

    Försörjningsberedskap i praktiken - vilken systematik finns och hur bör vi göra?

    Många pratar om försörjningsberedskap och behovet av att rusta för kris och krig. Men vad innebär försörjningsberedskap i praktiken, vilka krav och möjligheter finns enligt rådande regelverk, hur kan en god beredskap ordnas och samordnas? Vid detta pass kommer vi att presentera sambandet mellan försörjningsberedskap och offentlig upphandling och förekommande krav på säkerhetsområdet. Därtill hur en robust beredskap kan säkerställas genom avtalsreglering, samordning och väl planerade anskaffningar.

    Charlotte Brunlid, Special Counsel, Advokat, Advokatfirma DLA Piper
    Robin Heimdahl, Advokat, Advokatfirma DLA Piper

    Dag 2
    Standarder - offentlig sektors bästa vän
    • Dag 2: 13.30 - 14.00
    • Monteringen

    Standarder - offentlig sektors bästa vän

    Korruption, falska fakturor och cyberattacker – offentliga verksamheter är utsatta för många typer av hot och de kostar mångmiljardbelopp varje år. Välkommen att ta del av hur standarder kan hjälpa dig och din organisation till säkrare affärer.

    Hanna Axelsson, Projektledare Informationsteknik och Ledningssystem, Svenska institutet för standarder (SIS)

    Dag 2
    Upphandling för stärkt försörjningsberedskap - hur kan du resonera i utvecklingen för att stödja totalförsvaret?
    • Dag 2: 14.10-14.40
    • Monteringen

    Upphandling för stärkt försörjningsberedskap - hur kan du resonera i utvecklingen för att stödja totalförsvaret?

    En stark svensk försörjningsberedskap behöver omfatta hur vi genom upphandling och avtalslösningar kan tillse robusta försörjningskedjor till samhällsviktig verksamhet, genom fred, kris och krig. En viktig del av avtalslösningen är att skapa utvecklade förutsättningar för fler och mer djupgående dialoger om risker och möjligheter mellan kunder och leverantörer.

    Kristina Syk, Chef försörjningsberedskap och riskanalys, Adda

    Dag 2
    Upphandlingstrategi för alla konfliktnivåer
    • Dag 2: 14.50-15.20
    • Monteringen

    Upphandlingstrategi för alla konfliktnivåer

    Omvärldsläget med förändrad säkerhetspolitik och Försvarsmaktens tillväxt ställer nya krav på upphandlingar, inklusive leverantörskontakter och avtalstecknande. För att möta de olika konfliktnivåerna, det vill säga normalläget i fredstid, men även i kris och krig, måste inköpsstrategier utvecklas. Strategierna gäller både för inköp av varor och av tjänster, där marknaden har olika förutsättningar. Vi förklarar hur du ska tänka!

    Marilene Eckerström , Avdelningschef, Försvarsmaktens Inköpsenhet

    Dag 1
    Så granskar du leverantörerna
    • Dag 1: 13.40 - 14.10
    • Cusinen

    Så granskar du leverantörerna

    Slarv med skatt? Ej registrerad för F-skatt? Kriminella företrädare? Med rätt verktyg går hygienkontrollen snabbt och effektivt. Researchspecialisten Mikael Ekman och gängspecialisten Ola Fredriksson demonstrerar hur reaerachverktygen i Acta Publica underlättar bakgrundskontrollerna.

    Mikael Ekman, Researchspecialist, Acta Publica
    Ola Fredriksson, Gängspecialist, Acta Publica

    Dag 1
    Dumpade priser från anbudsgivare - våga ta striden - vi har verktygen som du behöver!
    • Dag 1: 14.20 - 14.50
    • Cusinen

    Dumpade priser från anbudsgivare - våga ta striden - vi har verktygen som du behöver!

    I flera branscher har prisdumpningar ökat och många upphandlande myndigheter känner sig hjälplösa. Det finns dock verktyg som visat sig fungera och här får du tillgång till flera av dem. Vi kommer att gå igenom de avgörande frågorna som många upphandlare brottas med: När är ett onormalt lågt pris acceptabelt och när är det inte acceptabelt? Vad utgör en godtagbar förklaring från en leverantör och hur kan du undvika att hamna i fällan med oacceptabla förklaringar? Dessa frågor och många fler kommer att besvaras under dagen.

    Paula Hägg, upphandlingsjurist, konsult, Colligio
    Christoffer Johansson, entreprenadupphandlingskonsult, Colligio

    Dag 1
    Vinnarna av Handslaget berättar om sina framgångsfaktorer
    • Dag 1: 15.00 - 15.30
    • Cusinen

    Vinnarna av Handslaget berättar om sina framgångsfaktorer

    Hur arbetar Huddinge kommun med upphandling inom vård och omsorg och skyddat boende? Att arbeta kategoristyrt. Vilka är framgångsfaktorerna? Lyssna till Vinnarna av Handslaget 2023.

    Sara Wedne, Upphandlare, Huddinge kommun
    Martina Skog, Upphandlare Huddinge kommun

    Dag 2
    Hur väl fungerar konkurrensen i offentliga upphandlingar?
    • Dag 2: 13.30 - 14.00
    • Cusinen

    Hur väl fungerar konkurrensen i offentliga upphandlingar?

    Hur bra fungerar konkurrensen i de offentliga upphandlingarna? Dåligt, enligt Europeiska revisionsrätten som pekar på ökad byråkrati, alltför restriktiva krav och kriterier och skräddarsydda förfrågningsunderlag som delorsaker till allt sämre konkurrens i upphandlingarna inom EU. Gäller samma för svenska upphandlingar? Och hur kan mer konkurrens stimuleras?

    Ellen Hausel Heldahl, Jurist och expert på offentlig upphandling, Svenskt Näringsliv
    Ulrica Dyrke, Jurist och näringspolitisk expert upphandling och konkurrens, Almega
    Erika Hanses, Chef, enheten frågeservice och kommunikation, Upphandlingsmyndigheten
    Therése Westermark, chef på enheten för upphandlingstillsyn, Konkurrensverket

    Dag 2
    Från Lov till LOU inom hemtjänsten
    • Dag 2: 14.10 - 14.40
    • Cusinen

    Från Lov till LOU inom hemtjänsten

    Sollentuna kommun var en av de första kommunerna i Sverige som införde Lov inom hemtjänst. För två år sedan upphandlade istället kommunen hemtjänsten med stöd av LOU. Målsättningen var att höja kvaliteten inom hemtjänsten och samtidig minska möjligheten för företag att begå välfärdsbrott. Hör mer om vår resa och hur vi idag arbetar med samverkan och uppföljning.

    Lill Sandberg, inköpschef, Sollentuna kommun
    Sofie Stener, avdelningschef vård- och omsorgskontoret, Sollentuna kommun

    Dag 1
    Analys av stora datamängder: nyckeln till effektiv uppföljning och automatisering
    • Dag 1: 13.40 - 14.10
    • Magasinet

    Analys av stora datamängder: nyckeln till effektiv uppföljning och automatisering

    Utforska hur omfattande dataanalys kan revolutionera vårt sätt att följa upp och analysera affärsdata. Vi bjuder in dig till ett spännande samtal där vi diskuterar innovativa metoder för uppföljning och analys. Genom att använda en standardiserad lösning som är enkel att implementera, visar vi hur automatisering kan förbättra effektiviteten och möjliggöra djupare analyser. Lära dig mer om hur du kan utnyttja kraften i stora datamängder för att uppnå bättre insikter och resultat i din verksamhet.

    Johan Almesjö, VD, HBV
    Erik Carpelan, Controller, HBV

    Dag 1
    Vem bär ansvaret för att cirkulär upphandling blir lyckad och ger förväntade effekter?
    • Dag 1: 14.20 - 14.50
    • Magasinet

    Vem bär ansvaret för att cirkulär upphandling blir lyckad och ger förväntade effekter?

    Hur säkerställs kostnadsbesparingar och miljövinster? Kan den största utmaningen för upphandlingar vara att sätta relevanta mätetal och att hålla medarbetare ansvariga för att lämna tillbaka IT-utrustning så att den får ett nytt liv?

    Stefan Lindqvist, affärsutvecklingschef, 3stepIT
    Jonas Rosqvist, produktionsutvecklingschef, 3stepIT

    Dag 1
    Cirkulära affärsmodeller är ett måste för att kunna möta framtida behov
    • Dag 1: 15.00 - 15.30
    • Magasinet

    Cirkulära affärsmodeller är ett måste för att kunna möta framtida behov

    Allt fler företag och organisationer ser värdet i att köpa cirkulär IT och frångå en linjär konsumtionsmodell. Och kanske har vi inget val? Kraven från samhället, slutanvändare och nya regleringar kommer innebära att hållbara val inom IT-branschen blir i fokus. Foxway berättar mer om hur deras cirkulära affärsmodell ser ut och hur denna kan anpassas efter din organisation, genom att välja rekonditionerat framför nytt och i sin tur mer hållbara val inom IT.

    Per Stenlåås, Team Leader Bid Management, Foxway
    Martin Jagbrant, Key Account Manager, Foxway

    Dag 2
    Praktikfall: Nytt sätt att ta referenser för att säkerställa kvalitet och seriösa leverantörer!
    • Dag 2: 13.30 - 14.00
    • Magasinet

    Praktikfall: Nytt sätt att ta referenser för att säkerställa kvalitet och seriösa leverantörer!

    Utforska hur Värmdö kommun använder digitala ratingsystem för referenstagning. Ratingsystem, liknande de nättjänster som finns för till exempel taxi och hotell, har ersatt traditionell referenstagning för att säkerställa hög kvalitet och pålitlighet hos leverantörer. Systemet har använts framgångsrikt i riskbranscher som lokalvård, där Värmdö kommun var först i Sverige med att implementera det i en skarp upphandling. Sandra Lindqvist delar sina erfarenheter och insikter från detta banbrytande projekt, inklusive de utmaningar och framgångar de stött på, och diskuterar hur dessa metoder kan appliceras i andra kommuner och organisationer.

    Sandra Lindqvist, Upphandlare, Värmdö Kommun

    Dag 1
    Tillåtna ändringar i ingångna avtal i byggbranschen - kommer vi att få svar?
    • Dag 1: 13.40 - 14.10
    • Snickeriet

    Tillåtna ändringar i ingångna avtal i byggbranschen - kommer vi att få svar?

    Byggbranschens standardavtal, närmare bestämt dess regleringar om prisförändringar/tidsförlängning/ändrings- och tilläggsarbeten, och dess förhållande till det upphandlingsrättsliga perspektivet, är under ständig diskussion. Detta inte minst vid förra årets Mötesplats offentliga affärer, där frågorna togs upp på ett seminarium. I rättsfall från EU-domstolen samt i kommande prövningar dels från Högsta Förvaltningsdomstolen och inom ramen för talan om upphandlingsskadeavgift kommer frågorna, förhoppningsvis att ställas på sin spets. Mot bakgrund av dessa till antalet trevande begynnande rättspraxis diskuteras möjligheten att ur ett upphandlingsperspektiv tillämpa standardavtalets ändringsregler, särskilt avseende prisförändringar.

    Per-Ola Bergqvist, Advokat, Expert, Vinge

    Dag 1
    Påtalandeskyldigheten - vad har hänt?
    • Dag 1: 14.20 - 14.50
    • Snickeriet

    Påtalandeskyldigheten - vad har hänt?

    HFD 2022 ref. 4 är ett tongivande avgörande gällande offentlig upphandling och förde med sig en ny form av ”påtalandeskyldighet”, som påverkar både upphandlande myndigheter och anbudsgivande leverantörer. Under programpunkten redogör vi för vad som har hänt och vad påtalandeskyldigheten nu innebär för olika aktörer vid offentlig upphandling.

    Catharina Piper, Advokat, Moll Wendén Advokatbyrå
    Gustaf Strand, Biträdande jurist, Moll Wendén Advokatbyrå

    Dag 1
    Den sunda affären - några praktiska tips för att undvika oseriösa leverantörer och anbud
    • Dag 1: 15.00 - 15.30
    • Snickeriet

    Den sunda affären - några praktiska tips för att undvika oseriösa leverantörer och anbud

    Problemen med oseriösa leverantörer och anbud i offentliga upphandlingar är välkända och diskussionen om hur de kan motverkas har pågått sen länge. Så vilka verktyg finns det då för att effektivt kunna gallra bort de oseriösa inslagen och identifiera ”rätt” leverantörer och anbud? Vid detta pass kommer vi att gå igenom några av verktygen samt ge konkreta tips på vad som tillåtits i rättspraxis under senare år och vilka möjligheter som är på gång.

    Gabriella Fossum, Advokat, WERKS Advokater
    Erik Randén, Biträdande jurist, WERKS Advokater
    Louise Ragnar, Biträdande jurist, WERKS Advokater

    Dag 2
    Årets hetaste domstolsnyheter
    • Dag 2: 13.30 - 14.00
    • Snickeriet

    Årets hetaste domstolsnyheter

    Här får du insikt i den senaste rättspraxisen från Högsta förvaltningsdomstolen, Högsta domstolen och EU-domstolen med kommentarer om hur ny praxis påverkar ditt arbete praktiskt.

    Helena Rosen Andersson, Senior counsel , Advokat, Vinge, fd Justitieråd Högsta förvaltningsdomstolen
    Kristoffer Sällfors, Advokat, Vinge

    Dag 2
    Så förhandlar du avtal i offentliga upphandlingar
    • Dag 2: 14.10 - 14.40
    • Snickeriet

    Så förhandlar du avtal i offentliga upphandlingar

    När det finns utrymme att förhandla om anbuden och avtalet i en offentlig upphandling öppnas möjligheter till en bättre affär. Ett bra avtal kännetecknas av att det är välbalanserat och att beställare och leverantör har samsyn om förutsättningarna för uppdraget. På detta seminarium diskuterar vi hur man kan använda förhandlingsmöjligheten i en upphandling inom de ramar som upphandlingsreglerna ger. Vi ger tips på vilka verktyg man som beställare och leverantör kan använda – och vilka fallgropar man bör undvika.

    Daniel Wendelsson, Delägare, Advokat, Vinge
    Eva Fredrikson, Delägare, Advokat, Vinge

    Dag 2
    Reserverade kontrakt till idéburna organisationer enligt LOU
    • Dag 2: 14.50 - 15.20
    • Snickeriet

    Reserverade kontrakt till idéburna organisationer enligt LOU

    Möjligheten att reservera kontrakt till idéburna organisationer infördes i LOU den 1 januari 2023. Regleringen har väckt en hel del diskussion och rättsläget är något oklart. Många kommuner funderar över möjligheten att reservera kontrakt. I LOU ställs tydliga krav på dem som ska leverera på dessa reserverade kontrakt, parallellt utvecklas ny EU-rättslig praxis. I Norge har man redan erfarenhet av en rättslig prövning av tillämpningen av en motsvarande regel.

    Vid detta pass går vi igenom regleringen om reserverade kontrakt till idéburna organisationer så som den framgår i LOU, därtill den EU-rättspraxis som utvecklats parallellt med utgångspunkt i erfarenheterna från Norge.

    Aksel Joachim Hageler, Partner, Advokat vid DLA Piper i Norge
    Charlotte Brunlid, Special Counsel, Advokat vid Advokatfirma DLA Piper i Sverige

    Dag 1
    Du är ett säljmöte från att vinna nästa upphandling!
    • Dag 1: 13.40 - 14.10
    • Avance

    Du är ett säljmöte från att vinna nästa upphandling!

    Har du gjort erfarenheten att dina säljmöten inte lyckas påverka kommande upphandlingar så att ert företag ökar chanserna att vinna? Som rådgivare i över 5000 upphandlingar har jag identifierat hur man på ett (1) möte - med en (1) fråga - kan förändra hela förutsättningarna för vem som vinner nästa avtal. Vilken fråga det är och hur ni på sikt kan bygga marknadsledarskap med den frågan berättar jag mer om på detta föredrag

    Magnus Josephson, Magnus Josephson AB

    Dag 1
    Framtiden är här: AI-revolution i offentliga affärer
    • Dag 1: 14.20 - 14.50
    • Avance

    Framtiden är här: AI-revolution i offentliga affärer

    Varför lägga mer tid på byråkrati och administration än nödvändigt? Följ med in i framtiden när AI revolutionerar offentliga upphandlingar. Vi bjuder på inspiration och lärdomar från 6 år av att effektivisera anbudsprocessen med AI.

    Hannes Dernehl, VD Tendium

    Dag 1
    De fem stegen från nybörjare till marknadsledande i den offentliga affären
    • Dag 1: 15.00 - 15.30
    • Avance

    De fem stegen från nybörjare till marknadsledande i den offentliga affären

    Många av mina kunder har gått från nybörjare till marknadsledande inom sin bransch. Från 20-30% till över 80% marknadsandel! Vi har använt en femstegsprocess. Hur många steg har ert företag kvar för att bli marknadsledande?

    Magnus Josephson, Magnus Josephson AB

    Dag 2
    Automatisera och effektivisera anbudsarbetet med AI och expertstöd
    • Dag 2: 13.30 - 14.00
    • Avance

    Automatisera och effektivisera anbudsarbetet med AI och expertstöd

    Upptäck hur AI och expertstöd kan revolutionera anbudsprocessen. Med 15 års erfarenhet av att skriva anbud berättar Jonna när man kan ta hjälp av AI i anbudsarbetet. Hon ger även exempel på när expertstöd krävs.

    Jonna Nordén, Tender as a Service

    Dag 1
    Fordonsbranschen en komplicerad riskbransch. Upphandla rätt direkt!
    • Dag 1: 15.40 - 16.00
    • Utställningen

    Fordonsbranschen en komplicerad riskbransch. Upphandla rätt direkt!

    ID06 för en dialog med flera branscher för att komma tillrätta med problem avseende bl.a. arbetsmiljö och arbetslivskriminalitet. ID06 har därför bjudit in Fordonsjuristen med lång erfarenhet att tjänsteförsäljning på verkstäder, däckverkstäder och bilvård. Över ett antal år har de gjort upp emot 400 anmälningar till Skatteverket och Arbetsmiljöverket om oseriös, miljöfarlig, svart och snedvriden konkurrens som har skett av företag och offentliga upphandlare.

    Bo Ericsson, Fordonsjuristen